1. De student formuleert relevante ontwerpvragen bij een aangereikt
probleem met behulp van aangereikte ontwerpmethoden om een
ontwerpuitdaging aan te kunnen pakken.
2. De student verbeeldt diverse oplossingsrichtingen die voldoen
aan de ontwerpeisen mbv een aantal aangereikte creatieve technieken.
3. De student demonstreert dat zij verschillende prototypes uit kan
werken die relevant zijn om oplossingen voor een ontwerpprobleem
te kunnen evalueren.
4. De student demonstreert dat zij haar prototypes evalueert aan de
hand van gerichte toetsvragen bij peers en wijst aan hoe deze
testresultaten zijn verwerkt in volgende prototypes.
5. De student demonstreert met een zelf ontworpen en gebouwd
showcase portfolio dat zij kan werken met HTML/CSS.
6. De student onderkent zijn sterktes en zwaktes met betrekking
tot de gevraagde ontwerpactiviteiten op basis van doelgerichte
feedback en verwerkt deze inzichten in de leerdoelen en koppelt
hier concrete acties aan.
Voor de gezond eten app zijn ik en een medestudent begonnen met het
formuleren van mogelijke ontwerpvragen.
Op deze vragen kregen we feedback en daarna hebben we de vragen
gecombineerd om een uiteindelijke ontwerpvraag
te maken. Onze ontwerpvraag is goed omdat het aangeeft in wat voor
oplossingsrichting wij denken, maar het geeft
evengoed heel veel ruimte voor verschillende oplossingsmogelijkheden.
Hieronder staat de link naar het ontwerpdocument
van de gezond eten app. Dit bestand wordt toegepast bij meerdere
leeruitkomsten.
Bij deze leeruitkomst heb ik de meeste groei doorgemaakt in het formuleren
van de juiste ontwerpvraag, meestal ga ik vrij
snel akkoord met de eerste beste ontwerpvraag die ik kan verzinnen maar nu
zat er meer onderzoek in.
In de link hieronder heb ik een ander document over de gezond eten app
waarin een medestudent en ik vastleggen wat
de problemen zijn waar we tegenaan lopen met ons eigen dieet. Er staan ook
meerdere ontwerpvragen die ons een oplossingsrichting
op sturen. Om meer ideeën te generen voor onze ontwerpvraag hebben wij
gekozen voor een braindump. De resultaten die
we hieruit gehaald hebben, stuurden ons erg in de richting van een
combinatie tussen social media en een simpele
game met een puntensysteem.
combinatie tussen social media en een simpele game met een puntensysteem.
De meeste groei zat voor mij in het combineren
van twee ideeën die allebei al goed waren op zichzelf, maar de combinatie
is nog veel beter. Maar wat ik de volgende keer
graag beter zou doen is meer low/mid-fidelity prototypes maken en daar ook
gebruikerstesten mee doen.
In de link die ook bij punt 1 staat kun je de afbeelding zien waar de
schetsen op staan die zijn gebruikt voor ons
prototype De link hieronder leidt naar het klikbare high-fidelity
prototype van de gezond eten app. Het high-fidelity
prototype hebben wij gebruikt voor een evaluatie met medestudenten om er
achter te komen wat de sterktes en zwaktes zijn van de app.
Om het prototype te testen van de gezond eten app hebben we een aantal
opdrachten genoteerd die de gebruiker uit moet
voeren. De opdrachten zijn bedoeld om er achter te komen of de app
gebruiksvriendelijk is. We hebben zelf niet hoeven
sturen tijdens de gebruikerstests en de feedback die we kregen hebben we
vermeld in het document. Bij deze opdracht heb ik
niet ingegrepen bij de gebruikers testen, daar zat bij mij de grootste
groei. Normaal gesproken heb ik de neiging om extra
dingen uit te leggen en te helpen zodat het zeker goed overkomt maar deze
keer hield ik dus mijn mond.
Mijn verbeterpunt voor de volgende keer is dat ik een wijdere doelgroep
wil testen, nu heb ik namelijk alleen maar getest in
onze eigen klas, maar ik zou ook graag de feedback hebben van niet CMD
studenten.
Voor deze leeruitkomst ben ik begonnen met het maken van een mid-fidelity
prototype in Adobe XD waar ik mijn HTML website op ga
baseren. Ik moest deze hele periode in P3 herkansen dus ik heb mezelf aan
moeten leren hoe ik een website bouw in HTML/CSS, dit
heb ik gedaan door het volgen van YouTube tutorials. Ik heb een eenvoudig
maar stijlvol ontwerp toegepast en ik begrijp de code
ook. Helaas heb ik geen feedback over de code kunnen vragen aan leraren
omdat ik zelf een tijdje ziek ben geweest en daardoor
kwam ik in de knoop met de opdrachten van periode 3 en bleef er tot op het
laatste moment geen tijd over voor mijn HTML portfolio.
Ik heb wel feedback aan leerlingen gevraagd die HTML begrijpen om te
kijken of mijn code valide is.
De grootste groei voor mij zat uiteraard in het leren van HTML/CSS, ik had
hier namelijk erg weinig ervaring mee en het is indrukwekkend
om te zien in wat voor een korte tijd ik mezelf heb kunnen
leren en maken.
Wat ik graag zou verbeteren? Als ik meer tijd zou hebben had ik me graag
meer verdiept in CSS om mijn website nog meer vorm te kunnenbr
geven, ook zou ik graag iets efficiënter coderen in HTML.
Voor deze LUK gebruik ik de “Overleven in de winter” opdracht. De link
naar het Google Docs bestand waarin ik het hele proces
heb beschreven staat hier onder. Om achter mijn rol te komen in een groep
heb ik gebruik gemaakt van de Belbin test, hieruit bleek
dat ik vooral de rol heb van “Plant”. Uit de resultaten van de
samenwerking blijkt ook dat dit klopt. Tijdens de samenwerking
heb ik veel nagedacht over mogelijke oplossingen, dit bleek ook uit de
feedback. Ook bleek het dat ik in de toekomst eventueel
meer leiderschap zou kunnen tonen, in dit groepje was het niet echt nodig
omdat er een lekker tempo in zat, maar bij andere groepjes
kan het meer nodig zijn, vandaar dat ik dit nog graag wil ontwikkelen.